Recensie: Voor ik je loslaat

Corey en Kyra groeien samen op in het afgelegen plaatsje Lost Creek in Alaska en zijn hun hele jeugd onafscheidelijk. Tot Corey verhuist. Het afscheid is moeilijk, maar Corey belooft terug te komen om haar vriendin op te zoeken. Een paar dagen voor het zover is, krijgt Corey het schokkende bericht dat Kyra dood is aangetroffen – drijvend onder het ijs. Ze is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals wordt gesuggereerd. Ze voelt gewoon dat er iets niet klopt. Eenmaal terug in haar geboorteplaats groeit haar wantrouwen en raakt ze er steeds meer van overtuigd dat Lost Creek geheimen heeft, geheimen die ze niet begrijpt, maar die haar de koude rillingen bezorgen. In de donkere winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt…

Voor ik je loslaat is het tweede boek van Marieke Nijkamp en heeft veel overeenkomsten met haar eerste boek 54 minuten.

De grimmige sfeer en de spanningsopbouw komen in beiden boeken goed naar voren. De schrijfster koos in haar eerste boek voor meerdere personages. In voor ik je los laat maakt de lezer alles mee met Corey, de beste vriendin van Kyra, die dood gevonden is onder het ijs. Er wordt wel geschreven vanuit verschillende tijdlijnen, waardoor de insteek hetzelfde blijft als haar eerste boek.

De verschillende tijdlijnen zorgde bij mij ervoor dat ik heel moeilijk in het verhaal kwam. De diverse lettertypes werkten daarbij ook niet mee. Toch word je wel ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar alle veranderingen die hebben plaats gevonden in de stad waar Corey heeft gewoond. En waar ze naar is teruggekeerd om afscheid te nemen van haar vriendin Kyra. Er wordt heel erg gericht geschreven op het plot van het verhaal, waardoor de personages niet helemaal tot zijn recht komen. Corey is vastbesloten om uit te zoeken wat er nu precies gebeurd is met Kyra en doet er alles aan om het ook te weten te komen.

Je wordt nieuwsgierig gemaakt maar het verhaal houdt je niet vast. Waar je in 54 minuten meteen gegrepen wordt, je ontzettend meeleeft met de personages, gebeurt dat niet in voor ik je loslaat. Daarom krijgt het boek van mij 2 sterren.