Recensie: Mijn mooiste herinnering eindigt hier

‘’Mijn grote boer Nolan zei altijd dat iedereen een superkracht heeft. Mijn eigen superkracht is dat ik heel goed niet aan dingen kan denken waar ik niet aan wil denken.’’

Een bipolaire stoornis maakt het leven er niet gemakkelijker op voor de 16-jarige Mel Hannigan. Uit zelfbescherming vertelt ze niemand over haar ziekte en houdt ze haar vrienden op veilige afstand. Dan kun je maar beter niet verliefd worden, natuurlijk.  Als dat toch gebeurt, en als haar voormalige beste vriendin haar dan ook nog eens confronteert met de waarheid over het einde van hun vriendschap, stort Mels wereld in. Uit angst afgewezen te worden begaat ze een enorme stommiteit. Maar zouden haar vrienden haar echt in de steek laten als ze wisten waar ze mee worstelt?

Eric Lindstrom neemt je in Mijn mooiste herinnering eindigt hier mee in het leven van Mel Hannigan. Een 16-jarig meisje met een bipolaire stoornis, net als haar broer die een paar jaar eerder overleed. We lezen hoe Mel door haar schooljaar heen struggelt, met nieuwe vrienden en ex-vrienden. Verder werkt ze in een verzorgingstehuis waar ze David leert kennen, een jongen die haar wisselende stemmingen juist leuk vind.

Het boek begint bij hoofdstuk 0 waarin we lezen wat Mel’s laatste mooiste herinnering was. Door de intro zit je meteen in het verhaal. Ik raakte nieuwsgierig over wat er nu precies gebeurd is. Eric Lindstrom houdt je het hele verhaal vast, je krijgt steeds een beetje informatie die weer andere vragen oproept. Toch vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Dat heeft Eric prettig gedaan, want zo ben je niet het hele verhaal nieuwsgierig naar één vraag maar naar meerdere vragen.

Toch heeft het boek ook een klein minpuntje, het verhaal richt zich namelijk alleen en dan ook alleen op Mel. Terwijl ik juist ook nieuwsgierig ben hoe de tante van Mel aan de bepaalde levenstijl komt of hoe haar moeder de dood van Nolan heeft verwerkt. Als de bij-personages iets dieper waren uitgewerkt, was het verhaal voor mij compleet geweest.

Het verhaal is humoristisch maar ook realistisch, straight to the point en ontzettend fijn geschreven. Eric Lindstrom heeft een mooi verhaal neergezet en ik denk dat ieder tienermeisje zich ergens kan vinden in Mel Hannigan. Daarom krijgt Mijn mooiste herinnering eindigt hier van mij 4 sterren.

Uitgeverij: Gottmer
Verschenen: 20 september 2017
Genre: Young Adult